31 maj 2013

Vita 80-årstårtor

Min kompis mormor och morfar hade gemensamt 80-årskalas i söndags. De ville till festen ha två vita marsipan tårtor med rutmönster och sockerpärlor på kanten och texten Grattis Ulla och Carl ovanpå i blått på den ena tårtan. De övriga dekorationerna fick jag bestämma själv men gärna i rosa och blått. Tyckte det skulle passa bra med rosor på tårtor till ett 80- årskalas. 


Rutmönster och sockerpärlor på kanten

Den ena tårtan med Grattis texten på

Den ena tårtan hade vanliga ljusa tårtbottnar och den andra hade glutenfria tårtbottnar. Båda tårtorna var fyllda med två lager blåbärsfyllning (samma recept som jordgubbsfyllningen). Båda tårtorna täckte jag med en blandning av vit marsipan och vit sockermassa. På kanten gjorde jag ett rutmönster och lade dit pärlemor färgade sockerpärlor. Blommorna och texten var av marsipan. Det är ett tag sen jag gjorde rosor sist så det var riktigt kul att göra. Om jag får säga det själv så tycker jag tårtorna blev riktigt fina. Enkla men stiliga. Det är något med vita tårtor. 


Den andra tårtan med rosa rosor och blåa blommor

Två vita tårtor till 80-årskalas
Blommorna som prydde båda tårtorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar